Cursisten

 

Over het algemeen geef ik les aan volwassen anderstaligen met een hogere opleiding als achtergrond. De lesvraag varieert sterk van persoon tot persoon. Ter illustratie enkele voorbeelden uit mijn praktijk.

B. 's moedertaal is Turks maar ze spreekt al jaren vloeiend Nederlands. Ze heeft sinds kort een nieuwe baan binnen de IT. Haar takenpakket is uitgebreid: ze notuleert bij toerbeurt het teamoverleg, maakt verslagen van haar werkzaamheden voor de klant en houdt presentaties. Ze merkt dat ze het formele vocabulaire mist, dat daarvoor nodig is.

J.  uit Spanje, wil zich voorbereiden op het Staatsexamen NT2 II. De onderdelen ‘lezen’ en ‘luisteren’ kan hij zelf oefenen maar voor het ‘spreken’ en ‘schrijven’ hebben we een aantal lessen gepland.

I. heeft Nederlandstalige ouders (expats) maar is in Zwitserland opgegroeid. Ze spreekt accentloos Nederlands maar heeft veel moeite met de spelling omdat ze nauwelijks heeft geschreven en gelezen in het Nederlands

A. is Engelse en woont al een aantal jaren in Nederland maar spreekt nog geen Nederlands. Ze heeft een drukke baan bij een internationaal bedrijf waarvoor ze regelmatig in het buitenland is. Ze wil zich nu in het dagelijks leven in het Nederlands verstaanbaar kunnen maken en daarom volgt ze een beginnerscursus. Ze heeft voor privé-lessen gekozen omdat ze haar onregelmatige werktijden moeilijk kan combineren met de vaste tijden van een groepscursus.

L. , afkomstig uit Roemenië, doet promotieonderzoek bij een universiteit. De voertaal daarbij is Engels. Nu hij wil gaan solliciteren naar een nieuwe functie, mist hij de ervaring om in het Nederlands een dergelijk gesprek te voeren.